Asfalt
Materiał (lepka ciecz lub skała) pochodzenia naturalnego (asfalt naturalny) lub otrzymywany jako jedna z frakcji przerobu ropy naftowej (asfalt ponaftowy), o konsystencji stałej lub półstałej o barwie od ciemnobrązowej do czarnej.
Asfalt dzielimy na:
Asfalt naturalny – złoża asfaltu występujące w przyrodzie na ogół w pobliżu złóż ropy naftowej w postaci:
- złóż bitumicznych – o zawartości 55–98% czystego asfaltu,
- skał bitumicznych – najczęściej są to wapienie, dolomity, czasem piaskowce, skały o porowatej strukturze nasycone asfaltem, w których zawartość asfaltu wynosi ok. 10–15% objętości skały.
Asfalt naturalny jest zbyt twardy, aby by mógł być stosowany jako samodzielne lepiszcze. Stosuje się go jako dodatek do asfaltów ponaftowych w ilości 5–15% w, w celu poprawienia ich właściwości.
Asfalt ponaftowy – najcięższa frakcja po destylacji ropy naftowej. W zależności od modyfikacji technologicznej, którym asfalt zostaje poddany, otrzymywany produkt dzieli się na podstawowe grupy:
- asfalt drogowy – stosowany do wykonywania nawierzchni drogowych asfaltowych (dywaniki asfaltowe) i asfalto-betonowych, remontu nawierzchni, spryskiwania świeżo wykonanych nawierzchni itp.
- asfalt izolacyjny – stosowany do wytwarzania mas potrzebnych przy produkcji papy, emulsji, lepików, kitów, mas do wykonywania powłokowych izolacji wodochronnych.
Asfalt
Materiał (lepka ciecz lub skała) pochodzenia naturalnego (asfalt naturalny) lub otrzymywany jako jedna z frakcji przerobu ropy naftowej (asfalt ponaftowy), o konsystencji stałej lub półstałej o barwie od ciemnobrązowej do czarnej.
Asfalt dzielimy na:
Asfalt naturalny – złoża asfaltu występujące w przyrodzie na ogół w pobliżu złóż ropy naftowej w postaci:
- złóż bitumicznych – o zawartości 55–98% czystego asfaltu,
- skał bitumicznych – najczęściej są to wapienie, dolomity, czasem piaskowce, skały o porowatej strukturze nasycone asfaltem, w których zawartość asfaltu wynosi ok. 10–15% objętości skały.
Asfalt naturalny jest zbyt twardy, aby by mógł być stosowany jako samodzielne lepiszcze. Stosuje się go jako dodatek do asfaltów ponaftowych w ilości 5–15% w, w celu poprawienia ich właściwości.
Asfalt ponaftowy – najcięższa frakcja po destylacji ropy naftowej. W zależności od modyfikacji technologicznej, którym asfalt zostaje poddany, otrzymywany produkt dzieli się na podstawowe grupy:
- asfalt drogowy – stosowany do wykonywania nawierzchni drogowych asfaltowych (dywaniki asfaltowe) i asfalto-betonowych, remontu nawierzchni, spryskiwania świeżo wykonanych nawierzchni itp.
- asfalt izolacyjny – stosowany do wytwarzania mas potrzebnych przy produkcji papy, emulsji, lepików, kitów, mas do wykonywania powłokowych izolacji wodochronnych.